Wandelmeditatie met kinderen (ook fijn voor ouders)

Wandelmeditatie met kinderen

(ook fijn voor ouders)

Huppelend en kletsend lopen ze voor me uit. We gaan naar de natuurtuin. Het is een klein stukje lopen maar dat is geen punt. Ze hebben er duidelijk zin in. Want we gaan aandachtig zijn met de natuur!

Spelletje

We beginnen al meteen tijdens de wandeling ernaartoe. Het eerste spelletje is… tel je stappen in je hoofd.

Je mag zelf weten hoe je telt. Bijvoorbeeld van 1 tot 10 en dan weer bij 1 beginnen. Meteen is het stil. De meiden tellen hun stappen en hebben geen aandacht voor elkaar maar alleen nog voor hun stappen. Dat is meteen de kracht van de oefening. De rest van je gedachten komt even stil te liggen als je telt. Anders raak je de tel kwijt. (dat ken je vast wel, als iemand door je heen praat als je iets aan het tellen bent, kun je weer opnieuw beginnen). En het voelt fijn en rustig als je gedachten even mogen pauzeren.

Zintuigen

Na een paar minuten geef ik de tweede opdracht. We gaan nu lopen alsof we buitenaardse wezens zijn. We kennen deze aarde niet en we onderzoeken alles wat we tegenkomen met onze zintuigen.

Het eerste onderzoek gaat over de geluiden. Wat hoor je allemaal om je heen als je loopt? Zonder dat je er over gaat denken, luister je alleen maar. Ze beginnen iets meer te kwebbelen, want hun ontdekkingen zijn te leuk om voor zich te houden.

Dan zijn we aangekomen bij de natuurtuin. Daar is nog veel meer te ontdekken. We gaan heel aandachtig en nieuwsgierig kijken, voelen en ruiken. Heb je de blaadjes aan deze boom al gezien? Hoeveel kleuren groen erin zitten? Wat voelt de bast van deze boom ruw, en wat een mooie patronen zie ik erin! Maakt de boom ook geluid?

De kinderen zijn mindful in de natuurtuin. Ze gaan helemaal op in hun rol als alien. Op onderzoek in deze vreemde bijzondere wereld. Ze nemen mij mee in hun rollenspel. Ik ben een mens, een juf die ze alles op deze aarde leert. We verwonderen ons over de spiegeling van het water. We bedenken een naam voor die struik met gekartelde blaadjes.

Fantasie en ‘hier en nu’

Bij kinderen gaat fantasie en ‘in het nu zijn’ in elkaar over. Zo werkt je mind ook. Ook bij volwassenen neemt de fantasie het snel over. Wij noemen het dan gedachten, en denken dat het realiteit is. Maar feitelijk zijn het gedachten die wij zelf bedenken. En heel veel gedachten zijn geen feiten. We bedenken het, en maken het onze eigen waarheid.

Als je ziet dat je gedachten in je hoofd op-ploppen, even blijven hangen, en ook weer verdwijnen, kun je er wat meer afstand van nemen. Vooral met negatieve gedachten vinden we dat fijn. Want zo wordt je ook minder door negatieve gevoelens meegesleept. En voelen we ons dus kalmer van binnen.

Dit soort oefeningen leer je in een mindfulnesstraject bij Patricia Mindfulness, waarbij je het je eigen gaat maken.

Na een poosje roep ik de meisjes weer bij me. We gaan nu in slowmotion lopen. Heel langzaam. Voetje voor voetje. We voelen elke beweging en elke stap. Wat verandert er in je voet, en met de druk op je voetzool? Zeer geconcentreerd en in volledige stilte maken de kinderen de stappen. En ik geniet van hun overgave aan de oefening en hun geconcentreerdheid. Prachtig om deze slimme meisjes, die zo veel met hun hoofd bezig zijn de hele dag, even in hun lijf te zien zakken.

Wandelmeditatie, 3 manieren van Mindful wandelen:

Nog even samenvattend: Kinderen en meditatie gaan heel goed samen. Het is wel belangrijk dat je dit op een speelse en ongedwongen manier aanbiedt. De oefening is feitelijk hetzelfde als bij volwassenen, alleen met een vleugje fantasie en spel erin gebracht.

Lopen met tellen

Stappen tellen:

Je loopt in een normaal tempo, of in een stevig tempo, hoe je wilt. Je telt je stappen, bijvoorbeeld van 1 tot 10 of tot 20 en weer opnieuw. Als je verder gaat tellen dan kan het zijn dat je juist weer gaat nadenken over waar je nu eigenlijk gebleven bent met tellen. Het gaat om een automatische cadans in tellen.

Ademhaling tellen:

Je loopt in een normaal tempo en volgt je ademhaling. Je kunt de adem tellen of alleen steeds de in- en uitademing volgen. Verander je adem niet, maar volg hem zoals hij vanzelf al stroomt.

Lopen met zintuigen

  • horen
  • zien
  • ruiken
  • voelen

Tijdens het lopen focus je je op een van je zintuigen. Bijvoorbeeld alleen op wat je hoort. Je hoort het met nieuwsgierige aandacht, zonder er over na te gaan denken. Je kunt je verwonderen over alle geluiden die je hoort. Zo wissel je af tussen je zintuigen.
Een volgend moment focus je je op wat je ziet. Niet alleen bomen kun je aandachtig bekijken, ook hekjes, autobanden of wat je ook maar tegenkomt. Weer met nieuwsgierige aandacht. Voor ruiken en voelen kun je soms even stilstaan.

Heel langzaam lopen.

Je zet elke voet stap voor stap neer. Je rolt je voet langzaam af. Voel elke beweging in je voeten, je botjes, je spieren, de druk op je voetzool, de verplaatsing van gewicht, je evenwicht. Geef aandacht aan alles wat er in je lichaam gebeurt bij elke stap. Zo langzaam mogelijk. In slow motion. Dit geeft een kalmte en rust in je hoofd en je lijf.

Waarom wandelmeditatie?

We denken bij meditatie vaak aan langdurig stilzitten waarbij je vooral niet mag nadenken. Meditatie kan je echter in al je bezigheden invoegen. Het gaat om aandachtig in het moment zijn. Dus of je nu je tanden poetst, een kop thee drinkt, de was ophangt of wat voor activiteit dan ook, je kunt het als een meditatie beleven door aandachtig elke beweging uit te voeren. Je bent je daarbij bewust van je lichaam, je adem, je gevoelens en je gedachten. De stroom van gedachten aan de toekomst of het verleden kan dan even rusten.

Zo is het met wandelen ook. Door aandachtig te wandelen komt je hoofd tot rust. Daarbij zijn er natuurlijk nog veel meer voordelen aan wandelen. Lichaamsbeweging is natuurlijk heel gezond en verkwikkend. Wandelen geeft nieuwe inspiratie en zin als je even in een dip zit. In de buitenlucht bewegen zorgt voor vitamine D aanmaak en vermindert somberheid en depressie. Met kinderen is een wandelmeditatie heel goed uitvoerbaar. We vinden het allemaal belangrijk dat kinderen bewegen in de buitenlucht. Ze zitten al zoveel op stoelen en achter beeldschermen.

Een wandeling met je kinderen verbindt je als gezin, en door deze speelse oefeningen wordt het ook nog leuk én mindful!

Laat je me weten hoe het was om dit met je kinderen te doen? Als je vragen hebt of een keer een kennismakingssessie wilt boeken kun je contact opnemen via info@patriciamindfulness.nl Ik geef één op één mindfulness kindercoaching in Zaandam.

Veel wandelplezier!

Patricia Jonker

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *